Den dramaturgiska berättarkurvan

Funderar du på att skriva en bästsäljande deckare? Har du intrigen klar men har svårt att komma till skott? Eller har du hamnat i en situation där skrivande går av sig själv, men du har svårt att knyta ihop säcken? Då kan det vara bra att läsa på lite om dramaturgi och hur en berättelse ska byggas upp. En berättelse kan ha världens bästa intrig och vara skriven på det vackraste sätt, men saknar den struktur är det lätt att läsaren ger upp. Att lära sig hur man bygger upp en berättelse är därför minst lika viktigt som att öva synonymer och verbböjningar.

Viktigt för att fånga och behålla läsaren

Tidningen Kulturens Ulf Stenberg låter musiken dominera i sina böcker men för att bli läst följer han likt de flesta inom västerländskt romanskrivande den dramaturgiska berättarkurvan. Det är en kurva som styr intrigen i en berättelse. Utan struktur kan det vara svårt att fånga läsaren och behålla den. Därför kan det vara bra att lära sig hur berättarkurvan ser ut. Det viktiga är att börja med ett starkt anslag, det innebär att man snabbt fångar läsaren i en händelse där denne kan ana huvudkonflikten i berättelsen. Sedan är det bra att låta storyn plana ut lite med introduktion av karaktärer och platser för att sedan trappa upp berättelsen mot ett klimax. Därefter följer ofta en period av lugn och avrundning.

Rötter i det grekiska dramat

Den dramaturgiska berättarkurvan härstammar, likt mycket annat som rör den västerländska kulturen, från det antika Grekland. Sedan de grekiska tragedierna och komedierna skrevs har deras struktur fått stå som modell för hur vi än idag bygger upp våra berättelser. Men det är inte alla som följer det klassiska linjära berättandet och många skribenter och författare har under modern tid arbetat med att bryta upp den dramaturgiska kurvan. En känd författare som gärna lekte med den dramatiska kurvans utformning var chilenaren Roberto Bolano. Även så kallad postdramatisk teater kom att utvecklas från förra sekelskiften. Där kom handlingens betydelse att få stå tillbaka för karaktärernas olika sinnesstämningar och uttryck på scenen. Svenske August Strindberg är en av förgrundsfigurerna inom den postdramatiska teatern.

Leave a Reply

mts_cool